Títol original: The grapes of wrath
Director: John Ford, 1940
Guió: Nunnally Johnson sobre la novela homónima de John Steinberck
Productor: Darryl F.Zanuck para Twentieth-Century Fox
Intérprets:Hernry Fonda, Jane Darwell, John Carradine, Charley Grapewind, Rusell Simpson, Doris Bowdon
Música: Alfred Newman
Fotografia : Gregg Toland
Montatge: Robert Simpson
Ganadora de dos Oscar: Millor director i millor actriu secundària: Jane Darwell
Estrena a USA: 15 de març de 1940
Argument:
Tom Joad (Henry Fonda) torna a casa després de complir condemna a la presó, però la il.lusió de retrobar-se amb la seva família es transforma en frustració en haver de unir-se a ells, fugint de la pobresa, per emprendre un forçat viatge a la recerca de una oportunitat a la terra promesa: Califòrnia
Biografia de John Ford (EUA, 1895-1973)El 1917 va substituir el seu germà en la direcció d'un western de curta durada. Aquesta va ser la primera de les 150 pel lícules que hauria de dirigir, més de setanta de les quals pertanyen al període del cinema mut. Els seus treballs més importants d'aquesta etapa van ser per a la Universal: Straight Shooting, Marked Men o Camins de desesperació.
Amb la irrupció del sonor, el cinema de Ford va experimentar una evolució no ja en el temàtic, on va seguir abordant amb gran profunditat psicològica temes com la forma de vida pròpiament nord-americà o el comportament de l'individu davant esdeveniments que el desborden, sinó en el visual i narratiu, terreny en el qual es va fer palesa la influència de l'expressionisme alemany i en el qual Ford va anar augmentant a poc a poc l'abast de la seva càmera per introduir com a element clau del film l'entorn paisatgístic (en particular, el Monument Valley de Utah) .
Filmografía seleccionada
- Lealtad (Three Mounted Men) (1918)
- The Last Outlaw (The Last Outlaw) (1919)
- El golpe (The Wallop) (1921)
- La patrulla perduda (The Lost Patrol) (1934)
- El delator (The Informer) (1935)
- María Estuardo (Mary of Scotland) (1936)
- La diligencia (Stagecoach) (1939)
- The grapes of wrath (El raïm de la ira) (1940)
- Hombres intrépits (The Long Voyage Home) (1940)
- Què verda era la meva vall (How Green Was My Valley) (1941)
- La ruta del tabac (Tobacco road) (1941)
- El fugitivo (The Fugitive) (1947)
- Fuerte Apache (Fort Apache) (1948)
- Río Grande (Rio Grande) (1950)
- L'home tranquil (The Quiet Man) (1952)
- Mogambo (1953)
- The Searchers (Centauros del desert) (1956)
- Sergeant Rutledge (Sergent Rutledge) (1960)
- The Man Who Shot Liberty Valance (L'homeque va matar a Liberty Valance) (1962)
Després d'una temporada a la presó per un homicidi, Tom Joad torna a la seva llar per trobar-la granja familiar arruïnada per la sequera i l'avarícia dels bancs. Amb poques perspectives de trobar una ocupació en la desèrtica Oklahoma, la família al complet reuneix tots els seus béns i part cap a la terra promesa: Califòrnia.
Però l'ardu viatge i les dures condicions no deixen molt escletxa per l'esperança, i les tensions en el si de la família resulten ser tan descoratjadores com els reptes que cada dia es veuen obligats a afrontar.
Però l'ardu viatge i les dures condicions no deixen molt escletxa per l'esperança, i les tensions en el si de la família resulten ser tan descoratjadores com els reptes que cada dia es veuen obligats a afrontar.
Men walkin' 'long the railroad tracks
Goin' someplace there's no goin' back
Highway patrol choppers comin' up over the ridge
Hot soup on a campfire under the bridge
Shelter line stretchin' round the corner
Welcome to the new world order
Families sleepin' in their cars in the southwest
No home no job no peace no rest
The highway is alive tonight
But nobody's kiddin' nobody about where it goes
I'm sittin' down here in the campfire light
Searchin' for the ghost of Tom Joad
He pulls prayer book out of his sleeping bag
Preacher lights up a butt and takes a drag
Waitin' for when the last shall be first and the first shall be last
In a cardboard box 'neath the underpass
Got a one-way ticket to the promised land
You got a hole in your belly and gun in your hand
Sleeping on a pillow of solid rock
Bathin' in the city aqueduct
The highway is alive tonight
But where it's headed everybody knows
I'm sittin' down here in the campfire light
Waitin' on the ghost of Tom Joad
Now Tom said "Mom, wherever there's a cop beatin' a guy
Wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight 'gainst the blood and hatred in the air
Look for me Mom I'll be there
Wherever there's somebody fightin' for a place to stand
Or decent job or a helpin' hand
Wherever somebody's strugglin' to be free
Look in their eyes Mom you'll see me."
The highway is alive tonight
But nobody's kiddin' nobody about where it goes
I'm sittin' downhere in the campfire light
With the ghost of old Tom Joad
Copyright © Bruce Springsteen (ASCAP)

